حاجی

سبکی برای پریدن...

حاجی

سبکی برای پریدن...

حاجی

"اگر گفتمانی در زمینه‌ی آسیب‌شناسی و چاره‌جویی مشکلات موجود در سبک و فرهنگ زندگی به‌وجود آید، ، حتماً درخشندگی ملت ایران در این زمینه نیز، چشم جهانیان را متوجه خود خواهد کرد.

فرهنگ زندگی متأثر از تفسیر ما از زندگی است و هر هدفی را برای زندگی تعیین کنیم، سبک خاصی را به همراه می‌آورد."

رهبرم، سید علی حسینی خامنه ای

پیوندهای روزانه

سیره اهل بیت در برخورد با نیازمندان

سه شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۲ ق.ظ

خلاصه ای از مبحث شب گذشته پیرامون "سیره اهل بیت در برخورد با نیازمندان"

در این نوشتار نیازمندان به طور کلی در دو دسته مورد بررسی قرار میگیرند. اول فقیر و دوم گدا. فقیر کسی هست که علی رقم تلاش برای کسب روزی حلال، گشایشی در کارش رخ نمیدهد. و یا عدم توانایی موجب تهی دستی وی شده. اما گدا، کسی هست که با وجود صحت و توانایی میل به کار ندارد و ترجیح میدهد از طریق تکدیگری امرار معاش کند. گاها هم خبرهایی بر درآمد بالای این افراد به گوش میرسد.

و اما سیره اهل بیت در برخورد با نیازمندان به چه صورتی بوده؟

در روایات رسیده از امام مجتبی(ع) اینطور میخوانیم که ایشان در طول عکر خود دو بار تمام دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه مرتبه هم نیمی از اموال خود را بین فقرا انفاق نمودند. (امام حسن ـ علیه السلام ـ الگوی زندگی، حبیب الله احمدی)

از طرفی در احوالات نبی مکرم اسلام از زبان ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه میخوانیم :  انسان سالم و بیکاری که نه مشغول کارهای دنیایی و نه مشغول کارهای آخرتی باشد، مورد خشم پروردگار است.

واضح هست که اهل بیت در انفاق کردن به نیازمندان بسیار کریم و در رویارویی با بیکاری باوجود صحت و توانایی بسیار خشمگین میشدند تا جایی که در آثار شهید مطهری اینگونه میخوانیم، وقتی در حضور پیامبر گرامی(ص)دربارهٔ کسی سخن می گفتند:می پرسید: کارش چیست؟اگر می گفتند که؛کار ندارد،می فرماید:سقط من عینی؛یعنی در چشم من دیگر ارزش ندارد.(تعلیم و تربیت در اسلام/ 276)

پ.ن:

مطلب بالا خلاصه ای از مباحث دانش آموزی در حلقه معرفت مجازی، سحرگاه 17 ماه مبارک رمضان در گروه تلگرام

  • حاج مجید

نظرات  (۳)

عالی...
بسیار عالی...
.
.
.
.
سالیانی خواهد آمد که ما نباشیم و این نوشته ها معرف شخصیت ما برای دیگران باشند...
  • حسین مداحی
  • سلام دوست عزیز
    اگر با تبادل لینک موافق هستید به بنده اطلاع بدید
    با تشکر

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">