حاجی

سبکی برای پریدن...

حاجی

سبکی برای پریدن...

حاجی

"اگر گفتمانی در زمینه‌ی آسیب‌شناسی و چاره‌جویی مشکلات موجود در سبک و فرهنگ زندگی به‌وجود آید، ، حتماً درخشندگی ملت ایران در این زمینه نیز، چشم جهانیان را متوجه خود خواهد کرد.

فرهنگ زندگی متأثر از تفسیر ما از زندگی است و هر هدفی را برای زندگی تعیین کنیم، سبک خاصی را به همراه می‌آورد."

رهبرم، سید علی حسینی خامنه ای

پیوندهای روزانه

برکت در رزق و عوامل موثر بر آن

سه شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۰۰ ق.ظ

خلاصه موضوع مورد بحث در #حلقه_معرفت مجازی ، سحرگاه بیست و ششم ماه مبارک رمضان

مطالعه و بررسی معنی لغوی و اصطلاحی برکت در ویکی فقه

پیرامون بحث برکت و بیان عوامل موثر در افزایش و یا کاهش آن، آیات 5 الی 10 سوره نوح مورد بررسی قرار گرفت.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ


قَالَ رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیْلًا وَنَهَارًا ﴿۵﴾


فولادوند: [نوح] گفت پروردگارا من قوم خود را شب و روز دعوت کردم


فَلَمْ یَزِدْهُمْ دُعَائِی إِلَّا فِرَارًا ﴿۶﴾


فولادوند: و دعوت من جز بر گریزشان نیفزود


وَإِنِّی کُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِی آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِیَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَکْبَرُوا اسْتِکْبَارًا ﴿۷﴾


فولادوند: و من هر بار که آنان را دعوت کردم تا ایشان را بیامرزى انگشتانشان را در گوشهایشان کردند و رداى خویشتن بر سر کشیدند و اصرار ورزیدند و هر چه بیشتر بر کبر خود افزودند


ثُمَّ إِنِّی دَعَوْتُهُمْ جِهَارًا ﴿۸﴾


فولادوند: سپس من آشکارا آنان را دعوت کردم


ثُمَّ إِنِّی أَعْلَنتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَارًا ﴿۹﴾


فولادوند: باز من به آنان اعلام نمودم و در خلوت [و] پوشیده نیز به ایشان گفتم



فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا ﴿۱۰﴾


فولادوند: و گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است


نکات ابتدایی برسی آیات:

* اشاره به گوناگونی شیوه های دعوت (شب و روز - آشکار و درخلوت) نشان از اهتمام حضرت نوح بر دعوت بی وقفه و اتمام حجت بر قوم خود دارد.

* پاسخ های مختلفی که در جواب دعوت از قوم خود شنید.

* پیامبر خدا با هر روشی سعی بر سوق دادن قوم خود به بندگی خدا و درنتیجه آن رسیدن به برکت الهی داشت ولی قوم ایشان، خود را از رسیدن به برکات الهی محروم کرد.

* عدم استجابت دعوت پیامبر باعث از بین رفتن برکت میشود. و به طور خلاصه عامل ضایع شدن برک، بی توجهی به دستورات و دعوت پیامبر خدا و در پی اون جمع شدن بساط امتداد برکت و نزول عذاب میباشد. (که در ادامه آیات اشاره خواهد شد.)

* در همین ارتباط در آیه 24 سوره انفال داریم:

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ

ی کسانی که ایمان آورده اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می خواند که شما را حیات می بخشد! و بدانید خداوند میان انسان و قلب او حایل می شود ، و همه شما ( در قیامت ) نزد او گردآوری می شوید!

اجابت دعوت پیامبر مایه نزول حیات(برکت)

* و اما چند نکته که در شب بعد اشاره خواهد شد.

اول رابطه استغفار با نزول برکت

دوم تفاوت استغفار و توبه و همچنین تفاوت اثر این دو


  • حاج مجید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">